شیرآلات کنترلی و بالانس اتوماتیک

با توجه به آزاد شدن قيمت انرژي در كشور، صرفه جويي در مصرف انرژي بيش از پيش اهميت يافته است، بالاخص در زمينه هايي كه تا به حال به آنها توجهي نشده و يا توجه كمي شده است، مانند سيستم هايي كه در آنها براي سرمايش و گرمايش از فن كويل استفاده مي شود. در اين سيستم ها به دليل تقريب هاي اجتناب ناپذيري كه در مرحله طراحي بايد در نظر گرفت، معمولاً در هنگام راه اندازي نرخ جريان به گردش درآمده در شبكه لوله كشي بيش از حد نياز است و اين مسئله باعث افزايش هزينه هاي پمپاژ و سرمايش و گرمايش آب موجود در سيستم مي شود. علاوه بر اين با توجه به اينكه نرخ جريان در مسيرهايي كه افت كمتري دارند بيشتر است و بلعكس، علي رغم استفاده از ابزارها و روش هاي مختلف براي تعديل فشار در سيستم، توزيع جريان در سيستم بهينه نبوده و راندمان سيستم كاهش مي يابد.

همانطور كه از نام اين شير پيداست، هدف اصلي طراحي اين شير، بالانس سيستم هاي هيدرونيك و جلوگيري از توزيع نا مناسب و غير يكنواخت جريان در سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي تمام آب و همچنين حذف جريان اضافي موجود در سيستم است. از اين نوع شير براي محدود كردن مقدار جريان عبوري از لوله استفاده مي شود تا جريان اضافي از يك مسير عبور نكرده و به اين ترتيب در نقاط ديگر سيستم كمبود جريان ايجاد نشود.

به عبارت ساده تر از شیرآلات بالانس برای جلوگیری از بروز مشکلات زیر استفاده می گردد:

  • برخی اتاق ها در ساختمان تقریباً هیچگاه به دمای (حرارت یا برودت) دلخواه نمی­رسند
  • گرمایش سیستم پس از راه اندازی بسیار طول می کشد
  • نوسان بسیار زیاد دمای اتاق خصوصاً در زمان­هایی که دیماند حرارتی پایین است
  • مصرف انرژی بسیار زیاد علیرغم نصب رگولاتور دما در اتاق

شیرآلات کنترلی Oventrop در انواع Mixing و Diverting کاربردهای گوناگونی را پوشش می دهند. کاربرد اصلی این شیرها در آمیزش و کنترل جریان در سیستم های گرمایشی، پایانه های حرارتی و برودتی و یا مخازن ذخیره آب گرم (برای مثال سیستم های گرمایشی خورشیدی و تاسیسات پمپ گرمایش) می باشد.

شیر بالانس مدل Cocon 2TZ

این شیر قادر به تنظیم جریان محاسبه شده برای یک فشار نسبی (Differential Pressure) مشخص می باشد. این شیر همچنین قادر به تنظیم دمای اتاق با کمک یک عملگر الکتروترمال و الکتروموتیو طبق مشخصه خطی تطبیقی می باشد.

این شیر قابلیت نصب بر روی کلیه سیستم های گرمایشی و سرمایشی را دارد و بهترین حالت استفاده از آن نصب بر روی لوله برگشت سرمایش پایانه های سقفی می باشد. نرخ جریان توسط سیستم محاسبه گر اختلاف فشار تعیین می گردد. نرخ جریانی که می بایست تنظیم شود می تواند از طریق نشانگر فلومیتر خوانده شود. برای انجام بالانس هیدرونیک یک انحراف نرخ جریان بصورت آنی می بایست شکل بگیرد که این امر توسط گرداندن پیچ تنظیم انجام می گردد.

برای حصول اطمینان از بهینگی عملکرد شیر و در دسترس بودن دائمی سیستم سرمایش، اندازه گیری های مقدماتی باید برای محافظت از سیستم انجام گردد. از یک سو، این اندازه گیری ها به عوامل مخربی همچون خوردگی در لوله ها ( به خصوص در سیستم های تاسیساتی که از اتصالات با آلیاژهای مختلف بهره میبرند) بستگی دارند، و از سوی دیگر این اندازه گیری ها وابسته به پارامترهای کنترلی و تنظیمات بستگی دارند.

 

شیر بالانس مدل Cocon QTZ

این شیر یک شیر ترکیبی می باشد که متشکل از یک تنظیم کننده خودکار و یک شیر بالانس می باشد. شیر تنظیم کننده می تواند توسط یک عملگر، کنترلر دما و یا شیر دستی تجهیز شود.

از این شیر می توان برای تنظیم اتوماتیک و بالانس هیدرونیک سیستم های سرمایش سقفی، فن کویل، مبدل، گرمایش مرکزی و گرمایش از کف استفاده نمود. این شیر از آلیاژ برنج ضد خوردگی و مقاوم ساخته شده و مغزی آن نیز از جنس فولاد ضدزنگ می باشد.

 

 

مدلهای مختلف این شیر شامل موارد زیر می باشد:

  • DN 15 تا DN 32
  • شامل و یا فاقد نقاط تست فشار
  • پورت ورودی : Coupling و پورت خروجی : مادگی و یا پورت ورودی و خروجی : مادگی

نرخ جریان مورد نظر توسط چرخ دستی روی شیر تنظیم می گردد. تنظیمات اسمی این شیر توسط چرخ دستی (که به صورت اتوماتیک درگیر می شود) در مقابل دستکاری های نامطلوب محافظت می گردد؛ این تنظیمات همچنین می تواند توسط یک حلقه قفل کننده نیز محافظت شده و از تغییردادن ناخواسته آن جلوگیری شود.

در زمان هایی که تقاضای سیستم سرمایشی/گرمایشی و جریان عبوری کم است، بالانس و تنظیم جریان توسط یک کنترلر دمایی و یک عملگر انجام می پذیرد که بر روی شیر نصب می شوند.

محصولات مرتبط

سایر محصولات